Tuesday, November 16, 2010

gry winther Lion Women Løvekvinner zamaaneh reza aslan shirin ebadi documentary Iran

"برای آشنایی بیننده‌ی غربی با ایران..."

تبليغ "راديو زمانه" برای فيلم "شير زن" (Lion Women)

"مژگانی سیاه، چهره‌ای زیبا و لبانی که با ماتیک قرمز می‌شوند، اولین صحنه‌ی فیلم دیدنی خانم گری وینتر Gry Winther، مستندساز و ژورنالیست نروژی درباره‌ی جنبش زنان در ایران است. این فیلم به روشنی بر ویژگی‌های خاص مبارزه‌‌ی زنان در ایران تامل می‌کند و چندگونگی استراتژی‌های زنانه در ایران برای به دست آوردن آزادی فردی و حقوق برابر را نشان می‌دهد.... او در فیلمش به‌جز موضوع اصلی یعنی تلاش‌های صلح‌آمیز زنان برای تصویب حقوق برابر، به حوادث پس از انتخابات سال گذشته و اوجگیری جنبش گسترده‌ی سبز هم پرداخته و لحظاتی به‌یادماندنی را با دوربینش ثبت کرده است..."

"گری وینتر در فیلمش با تنی چند از چهره‌های معروف جنبش زنان و هم نسل پنجم فمینیست‌های ایرانی که پس از انقلاب بهمن به دنیا آمده‌اند، مصاحبه می‌کند. زهره ارزنی، شیرین عبادی و مهرانگیز کار وکلای دادگستری، سوسن طهماسبی، پروین اردلان، عشا مومنی، نرگس محمدی، آزاده فرامرزی، رضا اصلان محقق و اسلام‌شناس (البته ايشان "کارشناس مسایل بین المللی سازمان ملل متحد" هم تشريف دارند) و چند نفر دیگر درباره‌ی وضعیت حقوقی زنان، فعالیت‌های کمپین و جنبش سبز صحبت می‌کنند."

"شیرین عبادی، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل در این فیلم [خطاب به بينندهء غربی] می‌گوید که شعار اصلی مردم در انقلاب ۱۹۷۹ شعار جمهوریت، استقلال و آزادی بود (شعار اصلی امروز "مردم" را هم كه جناب محسن کدیور شرح دادند)...عبادی به یاد می‌آورد که مدت زمان اندکی پس از انقلاب...در روزنامه می‌خواند که تمام قوانین تصویب شده به نفع زنان لغو و موازین شرعی به اجرا در خواهد آمد... به این ترتیب، دوباره قوانینی مانند سنگسار، قطع کردن دست... با قوت تمام به مرحله‌ی اجرا در آمد..."

"کارگردان برای آشنایی بیننده‌ی غربی با ایران، تصویری فشرده اما گویا و رسا از حوادث مهم سیاسی در نیم قرن اخیر را یادآوری می‌کند. به قول رضا اصلان، نقش زنان در تحولات دموکراتیک در ایران خیلی اهمیت داشته است. مثلاً نگاه کنید به انقلاب سال ۱۹۷۹ که آنها پابه‌پای مردان در تظاهرات حضور داشتند."

"یکی از زنان مصاحبه‌شونده می‌گوید، مبارزه‌ی اول با جهاد ماتیک شروع شد (+)."

"رضا اصلان می‌گوید، حضور زنان در انقلاب علیه شاه، منجر به رواج واژه ی شیر زن شد (هه هه هه!) ... با وجود تمام تبعیضات روا شده بر آنها باز این شیر زنان ما بودند که با رای خود باعث برنده شدن محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۹۹۷ شدند... با اقدامات پیگیر کنشگران و وکلای زن در ده سال اخیر، جامعه‌ی بین‌المللی با چهره‌ی دیگری از زن ایرانی روبه‌رو شد."

2 Comments:

Anonymous ذره بین said...

سرباز کوچک گرامی:

کمپین آمریکائی ها، بخصوص آنهائیکه از زمان کندی مشغول آشوب سازی در منطقه خاور میانه بوده اند، کمپینی بسیار گسترده است که زیر لوایش خیلی ها دارند "اسم و رسم" در می کنند تا در آینده اگر لازم شد بعنوان مهره هائی نظیر قطب زاده و یزدی به خلفایشان خوش خدمتی کنند.


ذره بین

8:32 PM  
Blogger سرباز كوچك said...

ذره بین نازنين، اربابان بجز برای خدمتكاران خود شخصيت سازی نميكنند، و بله اين خودفروشان را ميتوان بعنوان مهره های آيندهء اينان در نظر گرفت. ولی در صورتی كه آينده را تنها ميتوان پيشبينی كرد، آنچه كه در زمان حال رخ ميدهد نياز به پيش بينی ندارد، چرا كه در برابرمان است: و آن اينكه آنچه كه چند چاقوكش عمامه بسر برای ماندگاری جمهوری مافيايی‌شان انجام ميدهند به گرد پای آنچه كه ‌ارتشهای رسانه ای و دستگاه های تبليغاتی غرب برای همان ماندگاری انجام داده و ميدهند نميرسد.

5:10 AM  

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

<< Home