Sunday, September 13, 2009

shirin neshat - hana makhmalbaf - venice film festival - green 2

!حنا و حنا

"زنان بدون مردان" ايران شورشی را به ونيز می آورد
رويترز / روزنامه آمريكائی "daily star" (لبنان)

ويدئو آرتيست ايرانی (!!!)، شیرین نشاط، اولين فيلم خودش را در باره آزادی زنان و درگيری فزاينده سياسی آنها در ايران ١٩٥٣ ساخته است (البته با حمایت موسسه ساندنس)؛ ولی به گفته او داستان فيلم با وضعيت امروز ايران همانندی های زيادی دارد. فیلم "زنان بدون مردان" او در بخش مسابقه جشنواره سينمايی ونيز قرار دارد. اين فيلم سرگذشت در هم پيچيده شدهء چهار زن را در زمان كودتائی كه، با پشتيبانی آمريكا و انگلستان، بر ضد نخست وزير بصورت دمكراتيك انتخاب شده، محمد مصدق، برای دوباره دست نشاندن ("re-install") محمدرضا شاه انجام گرفت رويداد شماری ميكند. با تابلوی آشفتگی سياسی در پشت صحنه، فيلم تلاش هر يك از اين زنان را برای آزادی دنبال ميكند.... به گفته نشاط، در ايران نبرد برای دمكراسی و حقوق زنان در یک مسیر مشترک جریان داشته، و در اعتراضات اخير خيابابی بدنبال انتخابات رياست جمهوری خرداد ماه نقش عمده ای داشته اند...

نشاط شخصیت "مونس" (يكی از شخصیت های داستان) را با ندا آقاسلطان مقایسه می کند، زن جوان کشته شده ای كه به شهيد تظاهرات امسال تبديل گرديد. بگفتهء نشاط، "‌اين دو زن در حقیقت درگیر وقایع نبودند. اما هر یک به گونه ای به نماد جنبش برای دمکراسی تبديل شدند." جمعی از بازیگران زن و تهیه کنندگان با لباس های سبز رنگ در کنفرانس خبری اين فيلم حضور يافتند، رنگی که تظاهركنندگان در ايران برای خود انتخاب كرده اند.

فيلم شيرين نشاط از روی کتابی به همین نام، نوشتهء شهرنوش پارسی پور، ساخته شده است. اين نويسنده ايرانی دوبار به دليل اشاره به بكارت در اين كتاب به زندان رفته، كتابی كه مانند همهء كتابهايش ممنوع است.

شیرین نشاط توضيح ميدهد، "مخاطبان فیلم مردم ایران و جهان هستند؛ بیش از ۱۰۰ سال است که بطور مداوم برای دمکراسی مي جنگيم و نا اميد نخواهيم شد."

========================
جشنواره سينمائی ونيز به اپوزوسيون ايران صدا (بخوانيد "ندا") ميبخشد

آژانس فرانس پرس

ايتاليا - ونيز- در بحبوحه سركوبی گروههای اپوزوسيون در ايران كه در برابر انتخابات ژوئن ايستادگی ميكنند، جشنواره سينمائی ونيز بهنگام وسيله ای برای رساندن پيام فيلمهای ايرانی مانند "زنان بدون مردان" شيرين نشاط فراهم كرده است...

"روزهای سبز"، دومين فيلم حنا مخملباف ٢١ ساله، دختر محسن مخملباف، روز پنجشنبه روی اکران رفت. "روزهای سبز" فيلمهای خبری بكار برده ميشوند، از جمله ويدئوی كشته شدن ندا آقا سلطان، كه به نماد شهادت برای آزادی و دمكراسی در ايران تبديل شد....

"زنان بدون مردان" شيرين نشاط، كه برای اولين بار كارگردانی ميكند، جامعه ايرانی را در زمان كودتای ١٩٥٣ سازمان سيا برای سرنگونی دولت ناسيوناليست محمد مصدق و بر مسند قدرت نشاندن شاه كالبد شكافی ميكند...

ساخته شده از روی کتاب شهرنوش پارسی پور، "زنان بدون مردان" كه برای جايزه خرس طلايی رقابت ميکند، به ياد "جانباختگان راه آزادی و دمكراسی در ايران، از انقلاب ١٩٠٦ مشروطه تا جنبش سبز ٢٠٠٩" تقدیم شده است. به گفتهء شیرین نشاط: "مخاطبان فیلم مردم ايران و مردم ایران و جهان هستند. ما بیش از ۱۰۰ سال است كه داريم تلاش ميكنيم و نا اميد نخواهيم شد. بالاخره یک روز به هدفمان خواهیم رسید.»



===========================
"نشاط سبز در جشنواره فیلم ونیز"
راديو فردا (استيت دپارتمنت آمريكا)
بخش "فرهنگ و هنر ایران" (چون بخش پروپاگاند ندارند)

"...در حمایت از جنبش سبز با لباس سبز بر فرش قرمز قدم زد و همه جا ، در مصاحبه ها و گفت و گوهایش پیرامون جنبش سبز ایران و اعتراضات مردم به انتخابات اخیر سخن گفت و اعلام همبستگی کرد.... شیرین نشاط ، فیلمش را – اگر چه به حوادث کودتا علیه دکتر محمد مصدق در سال ۱۳۳۲ می پردازد - مرتبط با وقایع اخیر ایران می داند و لذا آن را به فعالین جنبش سبز در ایران تقدیم کرده است..."

پرسش: شما و کسانی که در فیلم شما همکاری داشتند در هنگام عبور از فرش قرمز شصت و ششمین جشنواره ونیز، همگی با یک شال سبز حضور داشتید . لباس خود شما هم سبز رنگ بود. فیلمتان را هم به اتفاقات اخیر ایران تقدیم کردید. چرا؟

شیرین نشاط: من فکر می کنم داستان اصلی فیلم زنان بدون مردان ، مسئله کوشش ایرانیان بخصوص زنان در سال های زمان ۱۳۳۲ خورشیدی برای دستیابی به دموکراسی و آزادی بود. این برای من خیلی جالب بود (هه هه هه!) که در طول اتفاقات اخیر در تابستان امسال، ایرانیان باز هم در پی دستیابی به آزادی و دموکراسی بودند... همه ما که در ساخت این پروژه مداخله داشتیم و در طول این سه ماه آخر به شدت درگیر و گرفتار به سرانجام رساندن فیلم بودیم تصور کردیم تقدیم این کار به هموطنانی که جانشان را برای دستیابی به آزادی به مخاطره انداخته اند باعث می شود که فکر کنند ما از آنان پشتیبانی می کنیم. همه ما تصمیم گرفتیم که رنگ سمبلیک سبز را بعنوان پوشش انتخاب کنیم و یا به همراه داشته باشیم .

پرسش: نقش مردم ایران در فعالیت های اخیر برای دسترسی به دموکراسی، بویژه نقش زنان در این راستا چه تاثیری در تهیه این فیلم داشت؟

شیرین نشاط: می دانید که پروژه ساخت این فیلم یک پروژه شش ساله بود. من هرگز طی این پروسه نمی توانستم حدس بزنم که در ایران چنین اتفاقاتی به وقوع خواهد پیوست . اما چیزی که می دانستم این بود که کودتای سال ۱۳۳۲ یک اتفاق بسیار مهم برای تاریخ ایران بود و جوانان ما که اکثرشان بعد از انقلاب به دنیا آمده اند در مورد حوادثی که در این سالها اتفاق افتاد چیزی نمی دانند و نمی دانند که در آن زمان چه جنبشی به وقوع پیوسته است. حوادث و اتفاقات این فیلم به ما ایرانیان اجازه میدهد و کمک می کند که به این دوره نگاه کنیم . تصور می کنم دوره تاریخی که حوادث فیلم در آن می گذرد، دوره ای بوده که چندان به آن توجه نشده است . لازم است ما به تاریخ برگردیم و دوره کودتای علیه دکتر مصدق را ببینم و شباهتهای آن را با اتفاقات اخیر در کشورمان به دقت مرور کنیم .
==================
"شیرین نشاط در جشنواره ونیز، عدم وجود آزادی در ایران را تقبیح کرد"
صدای آمريكا (استيت دپارتمنت)
بش "هنر و فرهنگ" (بخوانيد هنر بندی و نيرنگ)

فیلم «زنان بدون مردان» که درباره عدم وجود آزادی برای زنان درایران ساخته شده است بنا بر گفته شیرین نشاط به درگیری های سیاسی اوائل دهه ۱۹۵۰ میلادی در ایران باز می گردد اما با وقایع و شرایط امروز ایران نیزارتباطی مستقیم دارد... داستان فیلم «زنان بدون مردان» درباره چهار زن است که در دوران بوقوع پیوستن کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ زندگی می کنند. این فیلم ...نمایشی است از کودتایی که با حمایت دولت های وقت بریتانیا و ایالات متحده در نهایت منجر به برکنار شدن نخست وزیر منتخب، محمد مصدق در ایران شد و یک بار دیگر شاه را بر مسند قدرت نشاند... شیرین نشاط که از سال ۱۹۷۲ در ایالات متحده آمریکا زندگی می کند فارغ التحصیل رشته هنراز دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است و برای سری عکس هایی که در آن آیه های قرآن بر روی سرو صورت و دست زنان حجاب پوشیده نقش شده است به معروفیتی جهانی رسید.
======================
تبليغ «زنان بدون مردان» در يو توب
(با استقبال لابی-ايست های آمريكائی-انيرانی از فيلم ساخت همكارانشان)

استقبال "بازتاب" از ساختن همين فيلم در سال ٢٠٠٦ (لينكها ديگر كار نميكنند)

+

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

dorood be sarbaz kochak gerami .
ba sepas faravan az talash shabaneh roozi to aziz , man harcheh jostejo kardam adress e - mail ghameh zanan maddah karbalay 28 amordad haj khanoom Sirinak Neshatavar va Sharmnoosh Taziipoor ra natavanestam biyabam , banabarin darkhast mikonam agar e - maili az taziye khanan nambordeh dari benevis ta kami ba ishan chagh salamati konam .
ba mehr Farhad

3:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

http://www.osyan88.blogspot.com

6:43 PM  
Blogger سرباز كوچك said...

درود فرهاد گرامی،

فرهاد گرامی، نه نشاط، نه پارسيپور، نه "ساتراپی"....اينها خود كاره ای نيستند. اينها بروند، دشمنان ايران تفاله های بی ارزش ديگری را بعنوان "هنرمندان ايرانی" به مردم معرفی، و بزرگ خواهند كرد. از ديد من، آنچه كه اهميت دارد استقبال گرم رسانه ها و منتقدين هنری غرب از آنها است، و آگاهی از دليل پشتيبانی اربابان و متخصصين هدايت افكار عمومی از اين جماعت.

با مهر

10:53 PM  

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

<< Home