Friday, April 10, 2009

Amir Sepehr-White Revolution-Constitutional Revolution-Iran-1905

انقلاب مشروطه، يک انقلاب بی حاصل و انقلاب سفيد،
تنها تحول سازنده و مدنی و سکولار ايران

امير سپهر (PDF)

"اگر گفته شود که انقلاب مشروطه در شکل صوری خود يک انقلاب اسلامی نبود، پذيرفتنی است. ليکن اين ادعا که گويا آن حرکت، يک حرکت جدای از مذهب بوده باشد را، با هزاران دليل می توان رد کرد. چه که بر اساس اسناد موجود، چنانچه بخشی از ملا ها با مشروطه همگام نمی شدند، محال بود که آن انقلاب به پيروزی برسد. همچنان که در صورت مخالفت يک پارچه ملا ها با انديشه های آن انقلاب و صدور فتوای جمعی ايشان بر عليه آن، مردم آن روزگار نه تنها انقلابی نمی شدند، بلکه در اثر آن فتوا، اصلآ حتا انديشمندان انقلابی مشروطه را هم تکه تکه می کردند...."

"...انقلاب [سپيد] براستی مدرن ترين انقلابی بود که می توانست در ايران رخ نمايد. ليکن از آنجا که در ادبيات ابتر ما (به ويژه در ادبيات خشونت ستای کمونيستی غالب بر ادبيات سياسی ايران)، انقلاب هميشه به معنای شهر سوزان و قتل و ترور و کين جويی (انتقام پرولتاريا) و خون و خونريزی و انتقام گرفتن جا افتاده بود، آن انقلاب انسانی، يک انقلاب راستين به حساب نيامد."

البته برای اينان انقلاب سپيد هنوز حتی "اصلاحات" هم به حساب نمی آيد --- اتفاقا بتازگی خواندم كه با انقلاب سپيد ايران به يك كشور بدبخت و عقب ماندهء آفريقايی تبديل شد! ناگفته نماند كه همينان كه خود را "كمونيست" و "چپ" و "انقلابی" مينامند، و بسياری از ما هم شوربختانه با همين القاب مورد پسندشان از آنها نام ميبريم، همزمان در نوشته ها و "اشعار" تبليغاتی شان همپالكی های خود در نبرد داخلی و خونين اسپانيا را "فاشيست" و "ارتجاعی" و "فرانكوييست" خطاب ميكنند!

+
علی بيگدلی: مشروطه ايرانی، انقلاب نيست

0 Comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

<< Home