Saturday, October 28, 2006

Rezaiye Lake update

.اين هم خبری از چند هفته پيش كه فراموش كردم در وبلاگ بگذارم

يك قدم تا نابودي دومين درياچه آب شور جهان:
يكصد هزار هكتار از وسعت درياچه رضائيه (اروميه) كاسته شد

گروه اجتماعي: بر اثر كاهش سطح آب درياچه اروميه پنج جزيره از مهمترين جزاير نه گانه پارك ملي درياچه اروميه به خشكي متصل شد.

كيومرث كلانتري، مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي روز گذشته با اعلام اين خبر به ايرنا، وضعيت موجود را در پارك ملي درياچه اروميه بسيار نگرانكننده توصيف كرده و ميگويد: با اتصال اين جزاير به خشكي ادامه زيست و زادآوري برخي از پرندگان نادر ازجمله پليكان و فلامينگو به مخاطره افتاده است.

اين مقام مسوول ميگويد: به همين دليل شمار پرندگاني كه امسال براي زمستان گذراني به پارك ملي درياچه اروميه مهاجرت ميكردند به نحو چشمگيري كاهش يافت. از سوي ديگر، زندگي گوزن زرد و قوچ و ميش ارمني ساكن در جزاير اشك و كبودان پارك ملي درياچه اروميه نيز به دليل كمبود علوفه و آب شيرين با مشكل جدي روبه رو شده و سازمان محيط زيست درپي تخليه بخشي از اين گونه هاي جانوري به ديگر زيستگاه هاست.

به گفته وي، هم اكنون ٨٠٠ راس قوچ و ميش ارمني و ٢٠٠ راس گوزن زرد در جزاير اشك و كبودان زيست ميكنند كه در وضعيت بغرنجي قرار دارند.

كلانتري شوري بيش از حد آب درياچه اروميه را عامل اين بحران ميداند و از تاثير مخرب اين شوري بيش از حد بر زندگي "آرتميا" تنها موجود زنده محيط آبي اين درياچه خبر مي دهد.

او ميگويد: اين شرايط موجود، زيست اين گونه آبزي را مختل كرده و تعداد سيست آرتميا را از ٢٠ تا ٣٠ عدد درهر ليتر آب درياچه به يك تا سه سيست كاهش دا ده است.

گزارش ايرنا همچنين حاكي است با تداوم خشكسالي و عدم پرداخت حقابه درياچه توسط وزارت نيرو، تعداد زيادي از اسكله ها و شناورهاي اين درياچه به ويژه در مناطقي چون رشكان، گلمانخانه، كبودان و اشك به دليل كاهش سطح و پسروي آب از كار افتاده اند. از ٥٧٠ هزار هكتار مساحت درياچه اروميه حدود ١٠٠ هزار هكتار آن به ويژه در مناطق جنوب و شرق و حواشي پست به شوره زار تبديل شده و وضعيت اين درياچه را با يك بحران بزرگ مواجه ساخته است.

گزارشهاي رسيده از اروميه همچنين حاكي است هم اكنون از تراز حد اكثر آب اين درياچه در سال ٧٤ به ميزان پنج متر و ٢٧ سانتيمتر كاسته شده و اين روند همچنان ادامه دارد و پسروي و كاهش سطح آب اين درياچه هر سال بيشتر از سال ديگر مي شود. با اين حال احداث سدهاي متعدد در حوضه آبريز درياچه همچنان رو به فزوني است و دولت كوچكترين توجهي به وضعيت پيش آمده كه يك فاجعه زيست محيطي را در شمال غرب ايران رقم زده است، ندارد.

مديركل حفاظت از محيط زيست استان آذربايجان غربي مي گويد: كاهش آب اين درياچه باعث بالا رفتن ميزان شوري آب به بيش از ٣٠٠ گرم در هر ليتر شده كه اين امر نيز موجب شده تا بلورهاي حجيمي از نمك در كف درياچه تشكيل شود. اين در حالي است كه ميزان غلظت نمك در آب اين درياچه در شرايط عادي ١٦٠ گرم در ليتر است.

درياچه اروميه يكي از ٥٠ ذخيره گاه بيوسفري جهان است كه به دليل طبيعت مناسب براي زيست دائمي و موقت انواع پرندگان كمياب و نادرجهان و زيبايي هاي طبيعي سواحل و جزاير آن از سوي « يونسكو » به عنوان يك ذخيره گاه "بيوسفوري" (زيست سپهر) در جهان شناخته شده است.

درياچه اروميه در سال ١٣٥٢ با مصوبه شوراي عالي محيط زيست به عنوان پارك ملي و در سال ١٣٥٤ از سوي كنوانسيون رامسر به عنوان يكي از بهترين تالاب هاي بين المللي جهان به ثبت رسيد، اما اكنون بيش از هر زمان ديگري در طول تاريخ زمينشناختي ايران در حال نابودي و پاك شدن از روي نقشه جغرافيايي جهان است.

اين درياچه دربين استان هاي آذربايجان شرقي و غربي واقع شده است و مساحت كلي حوضه آبريز آن ٥١ هزار كيلومتر و حجم كلي آب موجود در آن تا مرز ٣٧ ميليارد مترمكعب مي رسد. طول اين درياچه از شمال به جنوب ١٣٥ كيلومتر و عرض آن ١٨ تا ٥٥ كيلومتر و عميقترين نقطه آن ١٦ متر است.

آرشيو

0 Comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

<< Home