Wednesday, February 09, 2011

Egypt Hosni Mubarak 2007 constitutional amendments secularism ai amnesty international

"...افزودن بند سومی به اصل پنجم قانون اساسی مصر: این متمم برای تأکید مبانی محبوب فرهنگ مصر، از جمله عدم تبعیض میان شهروندان بر اساس مذهب، جنسیت یا تبار که در اصل ٤٠ قانون اساسی مجددا تصريح شد در نظر گرفته شده است. به این ترتیب ، درخواست ميكنم كه بند سوم‌ای به این اصل افزوده شود تا از هر گونه فعالیت سیاسی، و یا استقرار هر حزب سیاسی، بر اساس مذهب، جنسیت و یا تبار جلوگيری شود. درست نیست که کشوری كه وحدت ملی ويژگی تاریخ‌اش ‌است و ‌از انسجام مردم‌اش خودستايی ميكند، بخواهد بجز منحصرا بر پايهء شهروندی و بجز دوری از تبعیض بر اساس مذهب، جنسیت و یا تبار در توزیع مزایا و پروانه دادن به فعالیت های سیاسی و ملی عمل كند."

از بیانیه رئیس جمهور مصر، حسنی مبارک، در مورد اصلاحات پیشنهاد شده در قانون اساسی كشورش. ٢٦ دسامبر ٢٠٠٦ م. چند ماه بعد، در ٢٦ مارس ٢٠٠٧ م، این اصلاحیه مورد تایید قرار گرفت و به اصل پنجم قانون اساسی مصر افزوده شد. بنابراين از چهار سال پيش تا كنون، تشکیل هر گونه "حزب" بر اساس ‌اسلام عزيز در مصر غيرقانونی و همهء فعالیت های سیاسی مبتنی بر هر مرجع یا اساس مذهبی ممنوع بوده است.

واكنش سازمان عفو بین الملل، ١٨ مارس ٢٠٠٧:

"جدی ترین تخريب حقوق بشر در ٢٦ سال گذشته."

....و پاسخ دولت مصر

(پ ن)

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، در نشست مطبوعاتی ٣١ ژانويه ٢٠١١ م:

"من فکر می کنم روشن است که افزایش در نمایندگی دموکراتیک بايد شامل شمار زيادی از بازیگران مهم غیر سکولار باشد كه به مصر شانس زيادی ميدهند كه همان همکار با ثبات و قابل اعتمادی كه بوده بماند."

جيمز كلاپر، مدير كل اطلاعات ملی ايالات متحده، ١٠ فوريه ٢٠١١ م:

"اخوان المسلمين تشكيلاتی سكولار است."

0 Comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

<< Home