Tuesday, September 18, 2007

Nationalism

ناسيوناليسم با بيان مهاتما گاندي

من بخاطر آزادي هند زندگي مي كنم و آماده ام كه در اين راه بميرم. زيرا اين خود قسمتي از حقيقت است. تنها يك هند آزاد مي تواند خداي واقعي را ستايش كند.

من بخاطر آزادي هند تلاش مي كنم. زيرا «سوداشي» (هواداري از عواطف ملي و وطني._م) به من تعليم مي دهد كه چون در هند متولد شده ام و از ميراث معنوي و فرهنگيش ارث برده ام ، از هر كس ديگر براي خدمت به هند شايسته ترم و هند بيش از هر كس بايد از من توقع خدمت داشته باشد. اما وطن دوستي من محدود و اختصاصي نيست. اين وطن دوستي بشكلي حساب شده است كه نه فقط نمي تواند موجب زيان و آزار ملتي ديگر باشد ، بلكه در معني واقعي كلمه ، موجب سود همه ملتها مي شود. آزادي هند به آن صورت كه من تصور مي كنم ، هرگز ممكن نيست تهديد و خطري براي جهان به وجود آورد.

ما براي وطن خود آزادي مي خواهيم. اما نه به قيمت زيان ديگران يا بهره كشي از ايشان و نه بدان گونه كه موجب انحطاط كشورهاي ديگر شود. اگر آزادي هند به مفهوم انقراض انگلستان و زوال انگليسيان باشد ، چنين چيزي را هرگز نمي خواهم. من چنان آزادي براي وطن خود مي خواهم كه ديگران هم بتوانند از وطن آزاد من چيزي بياموزند و منابع كشور من بتواند براي سود و آسايش تمام جامعه بشري مورد استفاده واقع شود. به همانگونه كه آيين وطن دوستي امروز به ما مي آموزد كه فرد بايد بخاطر خانواده بميرد ، خانواده بايد بخاطر دهكده بميرد ، دهكده بايد بخاطر بخش و بخش بخاطر ايالت و ايالت بخاطر مملكت بميرد به همان قرار هم يك كشور بايد آزاد باشد تا بتواند اگر لازم شد خود را بخاطر سود جهان قرباني سازد. از اين رو علاقه من به ناسيوناليسم يا تصور من از ناسيوناليسم اين است كه كشور من آزاد شود تا اگر نياز باشد تمامي كشورم يكجا بميرد و نابود شود تا نژاد بشري زنده بماند. در اعتقاد من براي نفرت و كينه جايي وجود ندارد. آرزومندم كه ناسيوناليسم ما بدين گونه باشد.

براي من وطن دوستي و انسان دوستي يك چيز است. من از آن جهت وطن دوست هستم كه انسانم و به انسانيت پاي بندم. وطن دوستي من اختصاصي نيست. من نمي خواهم براي خدمت به هند به انگلستان يا آلمان آسيبي برسانم. در طرح زندگي من امپرياليسم و استعمار جايي ندارند. قانون زندگي يك وطن دوست با قانون زندگاني يك روحاني خادم بشر تفاوتي ندارد ويك وطن دوست اگر انسان دوست استواري نباشد به همان اندازه وطن دوستيش نيز ناچيز خواهد بود. ميان قانون خصوصي و قانون سياسي تضادي وجود ندارد.

"همه مردم برابرند" مهاتما گاندي _ برگردان: محمود تفضلي

صفحات ٢٠٩ و ٢١٠
با سپاس فراوان از وبلاگ ميهن و ملت

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سرباز کوچک گرامی،

شاید "وطن پرستان" ایرانی بتوانند از سخنان گاندی پند بگیرند!

با سپاس از شما

9:02 PM  

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

<< Home