Monday, January 01, 2007

chile

!نتايج ٣٤ سال خود جردادن طوطی-روشنفكران دو كتاب خوان ايران برای "شهدای" شيلی

شهر تهران در روزهاي ١٣ و ١٤ دي ماه، ميزبان كنسرت نوازندگان برجسته كشور شيلي خواهد بود.

به گزارش روابط عمومي مركز [اسلامي] ميثاق، با همكاري بنياد «ويكتور خارا» و بنياد «سالوادور آلنده»، گروه «ناپال» متشكل از موسيقيدانان برجسته كشور شيلي، در بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر به اجراي برنامه خواهند پرداخت.

«خوان خارا»، رئيس مؤسسه‌ ويکتور خارا، در پيامي به مناسبت حضور اين گروه در ايران، با معرفي گروه «ناپال» به عنوان بخشي از جنبش فرهنگي هنري اي كه با تعهد اجتماعي و طي ٢٥ سال مبارزه، سعي در بازيافت دموکراسي و ترويج موسيقي بومي آمريکاي لاتين داشته است ابراز اميدواري كرد كه حضور اين گروه در ايران باعث ايجاد پيوندهاي فرهنگي غني و سودمند بين دو كشور خواهد بود تا هر دو همديگر را بهتر بشناسند و رابطه اي پايدار و هميشگي بر قرار کنند که در آينده اي نزديک، با ترويج ، تبليغ و حمايت ابتکارات جوانان هنرمند متعهد با جستجوي دنيايي عادلانه تر و واحد براي همه نتايج مطلوبي را در بر خواهد داشت.

گروه «‌ناپال»‌، در روزهاي پس از كودتاي آمريكايي ژنرال پينوشه در سانتياگوي شيلي متولد شد و فعاليت آن پس از فجايعي كه در سپتامبر٧٣ روي داد ممنوع شد و مجدداً در دهه بعد با حمايت هاي مردمي و دانشگاهي، فعاليت خود را از سر گرفت. معمولا اين گروه را به عنوان جزيي از جنبش «آواي نوين»، كه سعي در توضيح وتشخيص نوع جديدي از موسيقي و براي نشان دادن مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي موسيقيايي كه معارض با فضاي سياسي شيلي، بعد از كودتاي ژنرال پينوشه بود مي شناسند. هنرمندان گروه «‌ناپال» در بطن حكومت پينوشه، با پيام هاي نهفته و گاه آشكار خود، با اجراي «موسيقي كلاسيك» در فضايي غبارآلود، تلاش كردند تا روح «آواي نوين» شيلي را زنده نگه دارند و در سالهاي سخت، همچنان به حيات خود ادامه دهند. مخصوصاً هنگامي كه آخرين سخنان آلنده قبل از مرگش را تحت عنوان «آخرين كلمات» آهنگين كردند تبديل به يك سرود جديد مبارزه شد.

گروه «‌ناپال» قرار است با كنسرت هاي « آخرين کلمات»، الهام گرفته شده از آخرين پيام رئيس‌جمهور سالوادور آلنده، «‌نيايش دهقان» اثر ويكتور خارا و « مرز جنوبي» پابلو نرودا در بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر حضور يابند.

كاخ موزه نياوران روز چهارشنبه ١٣ دي و تالار وحدت روز ١٤ دي ساعت ٦:٣٠ ميزبان اين گروه خواهند بود.

0 Comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

<< Home