Tuesday, December 05, 2006

16 azar-"student day"

!"١٦ آذر، "روز دانشجو

"سيدمحمد خاتمي در "كنگره جوانان اصلاح‌ ‏طلب

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيدمحمد خاتمي، رييس‌‏جمهوري سابق كشورمان در كنگره جوانان اصلاح‌‏طلب، اظهار داشت: اين جلسه باشكوه كه با مشكلاتي برگزار شده است و دوستان از تهيه فضاي بزرگ‌‏تر و پرگنجايش‌‏تر محروم ماندند، با حضور و شور شما جوانان با ارزش شده است، به‌‏خصوص اينكه برگزاري اين مجلس در يك موقعيت ممتاز در ميان دو مناسبت حساس كه هر دو مي‌‏توانند نمادي از خصوصيات نسل ما و جامعه اصلاح‌‏طلب ما باشد، مقارن شده است.( سالروز ولادت حضرت امام رضا ع. و ١٦ آذر، روز دانشجو)

خاتمي با بيان اينكه اين تصادف ميمون مي‌‏تواند ماهيت چنين جلسه و اجتماعي را مشخص كند، گفت: امام رضا ع. در موقعيتي قرار گرفت كه به هر دليل عنوان ولايت عهدي را پذيرفت اما به هيچ وجه همكاري و مسووليت را در درون آن حكومت نپذيرفت تا بتواند از يك جهت، جهت‌‏گيري بينش اصيل اسلامي را در جامعه مشخص كند و از سوي ديگر مظهر عقلانيت و عشق اسلام بين مردم شود. ميراث گرانقدر آن بزرگ، سرمايه بزرگ ما و همه بشريت است و امروز همان‌‏گونه كه حيات او مانند يك خورشيد درخشيد، وفاتش نيز همانند خورشيد، خورشيدي است براي رويش انديشه و تفكر و خراسان جايگاهي بي‌‏نظير در تفكر اسلامي دارد.

سيدمحمد خاتمي با گراميداشت ١٦ آذر، روز دانشجو، گفت: ١٦ آذر روز مهمي براي دانشگاه، جامعه و جواناني كه خواستار آزادي، استقلال و پيشرفت هستند، محسوب مي‌‏شود. در فضاي خاصي بعد از ٢٨ مرداد استيلاي نفس‌‏گير استعمار مغرور و فضاي كودتا، سه قطره خوني كه در دانشگاه چكيد نشان داد اين ملت همچنان زنده است و خواست و منش اجتماعي او، آزادي و استقلال است و نشان داد دانشگاه و به‌‏خصوص دانشگاه تهران كانون شور و شعور و آزادگي است.

وي تصريح كرد: شايد براي همين بود كه براي تحت شعاع قرار دادن دانشگاه تهران دانشگاه آريامهر را تشكيل داده‌‏اند، اما اين دانشگاه جوشان‌‏تر از دانشگاه تهران كانون فرياد بيداري ملت ايران شد.

خاتمي با بيان اينكه شهيدان ما منحصر به اين سه شهيد بزرگوار نيستند، ادامه داد: در همه عرصه‌‏ها در جنگ تحميلي و انقلاب، دانشگاه نقش پيشتاز داشته است و بايد داشته باشد. وقوع اين كنگره در ميان دو حادثه بزرگ درسي است براي ما كه ريشه‌‏هاي ايمانمان را از كجا بگيريم و آگاهيمان را از كجا.

رييس‌‏جمهور سابق كشورمان با تاكيد بر اينكه اصلاحات نه با دوم خرداد شروع شد و نه امروز به پايان رسيده است، گفت: همواره تاكيد كرده‌‏ايم كه اصلاحات در متن جامعه نوين ايران جايگاه بزرگي داشته است مگر نه اينكه بيش از يكصد سال است كه اين ملت روحانيت، دانشگاهي، كارگر، كشاورز، معلم و زن و مرد بدون هيچ ابهامي آزادي، استقلال، مردم‌‏سالاري و تبديل شدن رابطه خدا و بنده به ملت و دولت را فرياد زده‌‏اند اين فرياد حتي توسط گوش‌‏هاي كم‌‏شنوا هم قابل شنيدن است.

وي افزود: اين موج اصلاحات يكصد ساله (!!!)ملت ماست در عين حال روح ملت نسبت به دين و دينداري عنايت جدي دارد چراكه در اين كشور دين، داراي بخش منحصر به فرد در تعيين تمدن است.

سيدمحمد خاتمي در ادامه اظهار داشت: در يكصد سال اخير هويت تاريخي ايران كه بيش از هر چيز ديني (بخوانيد اسلامی) است ، با خواسته تاريخي ملت كه استقلال، آزادي و پيشرفت است، همسويي بيشتري يافته است. اين خواست تاريخي و در عين حال اهتمام به دين و هوشياري و بلوغ ملت ماست كه هيچ‌‏گاه سنت‌‏پرستان و بينش‌‏هايي كه از تجدد به سطحي‌‏ترين و نازل‌‏ترين وجوه آن تمايل دارند، در ميان ملت جايي نداشته‌‏اند.

خاتمي با بيان اينكه سنت‌‏پرستان و بينش‌‏هايي از تجدد، اولي به عادت‌‏هاي خود به عنوان سنت‌‏هاي تغييرناپذير تقدس مي‌‏نهد و دومي نيز مصرف‌‏كننده بي‌‏انديشه مبتذل‌‏ترين و سطحي‌‏ترين رويه‌‏هايي است كه در جاهاي ديگر تجلي يافته است، گفت: سنت‌‏پرستان براي تحميل عادت‌‏هاي خود راهي جز خشونت نمي‌‏شناسند و در مقام فكر نظريه‌‏پرداز خشونت و در مقام عمل اعمال‌‏كننده خشونت هستند.

وي ادامه داد: آنان هرگونه نوآوري و تحول را چه در فكر و چه در سنت‌‏ها و چه در متن جامعه بر نمي‌‏تابند. برخي از بينش‌‏هايي از تجدد نيز شيفته ظواهر مي‌‏شود، اين شيفتگي نه‌‏تنها نافرجام بلكه بدفرجام است اگر بخواهيم آنچه را كه متعلق به تاريخ و شرايط ديگر است، به جامعه تعميم دهيم، اگر حتي بتوانيم اين كار را بكنيم، نتايج خوبي نخواهد داشت.

خاتمي افزود: اصلاحات در ميان اين افراط و تفريط طي سال گذشته حضور فعال و با نشاطي داشته است، اصلاحات در صدد تغيير معادلات قدرت و نهادهاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و بين‌‏المللي در جامعه ماست. اصلاحات در صدد تغيير بوده است، تغيير به نفع مردم. در روابط سياسي و اجتماعي با محوريت مردم و قبول اين اصل كه حق حاكميت مردم به سرنوشت خود ممتازترين و مستحق‌‏ترين حق بشر است كه بايد رعايت شود، اصلاحات خواستار تغييرات به نفع آزادي در كنار عدالت و برخورداري جامعه از مزاياي مادي و كرامات اخلاقي است.

رييس‌‏جمهور سابق كشورمان اظهار داشت: اصلاحات خواستار تغيير بوده است، هم در ذهن و هم در واقعيات زندگي. تغيير در انگاره‌‏هاي جامعه از جمله انگاره‌‏هاي ديني و نه دين. چراكه جوهر دين امر ثابت است اما برداشت‌‏هاي ما از دين عادت‌‏هايي بوده كه رنگ دين گرفته است و همه اينها قابل تغيير است. تغيير در جامعه نياز به علم و كارشناسي و فراهم آوردن زمينه‌‏هايي دارد كه بتوان مسائل موجود را شناخت و در صدد حل آن برآمد. اصلاحات معتقد است دين نمي‌‏تواند با راه‌‏حل‌‏هاي عادلانه و مدبرانه مخالف باشد. اگر دين براي اصلاح و تحول در جامعه آمده است، اصلاحات معتقد است كه در دوران‌‏هاي مختلف به دليل شرايط مختلف نگاه انسان به دين تغيير مي‌‏كند.

خاتمي افزود: برداشت‌‏هاي ديني ما جامه‌‏اي است به جامعه. اگر اين جامعه عوض شد ولي همچنان در صدد تحميل همان جامه به اين جامعه باشيم يا جامه دريده مي‌‏شود يا اندام جامعه مي‌‏شكند و جامه دريده خواهد شد همچنان كه در غرب دريده شد و يك نظام ديني قرون وسطايي تبديل به نظام سكولار و لاييك شد. اگر جامه آهنين باشد و جلوي رشد را بگيرد اندامي كه مي‌‏خواهد رشد كند، خواهد شكست، همچنان كه در جامعه ما شكست.

وي با بيان اينكه جامه كهنه در ايران سبب شد كه كشورمان دچار مشكلات زيادي شود و عقب بيفتد چنانكه قادر نباشد آنچه ديگران ساخته‌‏اند را مطرح كند، گفت: اصلاحات خواستار تغيير مي‌‏شود، اما آرام و از عمق. به نظر من اصلاحات ريشه‌‏دارترين و ماندگارترين جريان در كشور ما و كشورهاي اسلامي و شرقي است و داراي قوي‌‏ترين پشتوانه تئوريك است اما اين اصلاحات با مشكلات زيادي نيز مواجه است.

رييس‌‏جمهور سابق كشورمان افزود: ما تئوري داشته‌‏ايم اما اين تئوري تدوين نشده است، از ضعف تدوين تئوري و تبيين و تدبير آن به عنوان مبناي عمل و برنامه‌‏ريزي منسجم برخوردار بوده‌‏ايم.

خاتمي مشكل ديگر اصلاح طلبان را ناشي‌‏گري و تازه‌‏كاري در اجرا عنوان كرد و خاطر نشان ساخت: صرف نظر از مشكل اول كه مهم است و حالا كه از كاه‌‏گل سياست رها شده‌‏ايم، بايد به كاه‌‏گل انديشه بپردازيم و تئوري‌‏هاي قوي تبيين كنيم. تازه‌‏كاري در اجرا، برنامه‌‏ريزي و تشخيص اولويت‌‏ها نيز از مشكلات ما بود.

خاتمي افزود: اصلاحات در يكصد سال و به‌‏خصوص هشت سال گذشته چنان دستاوردهاي بزرگ و عميق و ماندگاري داشته كه به مراتب از ضعف‌‏ها و كاستي‌‏هاي آن فزون‌‏تر بوده است. عوام‌‏فريبي‌‏ها و هياهوها فرو خواهد نشست. آنچه در متن جامعه است، ادامه خواهد يافت.

وي تصريح كرد: ممكن است حاشاها دل‌‏ها را بيازارد، اما اينها خواهد نشست. در وراي اين هياهوها حركت ملت ايران در هشت سال باشكوه اصلاحات خواهد ماند و هنگامي كه اين هياهوها كنار رود، ملت خواهد ديد كه جريان اصلاحات جريان نيرومندي است كه تداوم دارد.

رييس‌‏جمهور سابق كشورمان مشكل ديگر اصلاحات را آشفتگي در شعارها و تداخل شعارهاي مختلف دانست و اظهار اميدواري كرد كه جوانان و كساني كه دغدغه ايران را دارند، با نگاه به گذشته و با پشتوانه تئوريكي كه وجود دارد، بتوانند اين آشفتگي‌‏ها را براي آينده از بين ببرند.

خاتمي با بيان اينكه اسلام دين اجتماعي و ناظر به زندگي است، گفت: اسلام ديني نيست كه فقط به اميد سعادت اخروي ديگران را به ترك اين دنيا دعوت كند، اما نظارت اسلام به جهان بنيادي است يعني معيارها و اصولي را براي جهان ايجاد مي‌‏كند، اما خود انسان‌‏ها بايد با فكر خويش نظام اقتصادي و اجتماعي را متناسب با زمان و مكان تعيين كند. آيا اسلام مكتب اقتصادي و سياسي و فرهنگي دارد يا چهارچوب‌‏ها اصول و معيارهايي دارد كه بر اساس آن انسان با شناخت روزگار نظام‌‏هاي فكري را ايجاد مي‌‏كند كه اين نظام‌‏ها، بشري و قابل‌‏تغيير است.

وي افزود: تفاوت اسلام اصولي و اسلام تحول‌‏خواه با اسلام ايدئولوژيك همين جا معلوم مي‌‏شود، اسلامي كه مقدس و ايدئولوژيك شده و نمونه‌‏هاي آن در داخل است و در خارج هم به صورت القاعده و طالبان مشاهده مي‌‏شود، از اصلاحاتي كه ما داريم و وفادار به اسلام است، متفاوت است.

سيدمحمد خاتمي با بيان اينكه معتقدم اصلاحات يكصد سال اخير وفادار به اسلام بوده است، ادامه داد: در دوران ما در سايه انقلاب و با رهبري ممتاز امام(ره) به يك نتيجه منجر شده كه از دل آن نظام جمهوري اسلامي درآمده است. همزمان با آن يك نظام ديگري در دنيا به نام امارت اسلامي افغانستان پيدا شد، اين دو در بينش و گرايش تفاوت دارند.

وي افزود: اصلاحات وفادار به جمهوري اسلامي ‌است، جمهوري اسلامي در عين وفاداري به معيارهاي اسلامي به اراده و راي مردم وفادار است. اگر راي مردم ملاك است، هيچ‌‏كس حق ندارد به هيچ عنوان آنچه مردم نمي‌‏خواهند را بر آنها تحميل كند. در جمهوري اسلامي بايد اين اصل حاكم باشد.

رييس‌‏جمهور سابق كشورمان تاكيد كرد: در جمهوري اسلامي اراده مردم به وسيله انتخابات مشخص مي‌‏شود، اين اصل در جمهوري اسلامي لرزان است، هنوز كورسويي وجود دارد، اما تلاش مي‌‏كنند آن را ببندند و انتخابات بي‌‏معنا شود، اما اصلاحات بايد روي انتخابات پافشاري كند و هرجا روزنه‌‏اي مي‌‏بيند، آن را ياري كند. امروز ساز و كارهايي كه در انتخابات حاكم است، درست نيست. هميشه اين را گفته‌‏ايم و فرياد زده‌‏ايم، گاهي اثر داشته و گاهي اثري نداشته است.

خاتمي با بيان اينكه توسعه سياسي بدون توسعه اقتصادي و علمي ممكن نيست و بالعكس، گفت: اصلاحات بايد به واقعيت‌‏هاي زندگي به‌‏خصوص عدالت به عنوان طلايي‌‏ترين خواست انسان توجه كند.

وي افزود: امروز تنها عدالت اقتصادي مطرح مي‌‏شود و تصور مي‌‏كنم براي آن بايد سرمايه‌‏هاي ملت را بي‌‏حساب و يكپارچه در جامعه مطرح كنيم در حالي كه عدالت اجتماعي وسيع‌‏تر از عدالت اقتصادي است.

خاتمي افزود: از يك طرف اگر عدالت دادن حق هر كسي است، كدام حق بزرگ‌‏تر، باشكوه‌‏تر و فاخرتر از حق حاكميت انسان بر سرنوشت خود، البته درست است كه انسان براي اينكه بر سرنوشت خود حاكم باشد، نبايد فقير باشد و از سوي ديگر در جامعه‌‏اي كه امكانات در آن فراهم نيست، عدالت به معناي توزيع فقر و پايدار كردن فقر در همه اقشار جامعه خواهد بود.

خاتمي با بيان اينكه اصلاحات به انتخابات به عنوان محور و مدار مردمسالاري اهتمام دارد، گفت: اصلاحات نسبي به صورت دادن لايحه‌‏ها و طرح‌‏هايي كه يك گام راه مردم‌‏سالاري را جلو ببرد تا حقوق مردم نهادينه شود، با مخالفت‌‏هايي مواجه شد اما نبايد مايوس شد؛ تا آنجا كه روزنه هست بايد حضور داشت. روزنه انتخابات شوراها بازتر از خبرگان است و روزنه انتخابات خبرگان بسته‌‏تر از شوراهاست، در عين حال معتقدم در انتخابات خبرگان هم بايد حضور يافت گرچه مجمع روحانيون مبارز به علل مختلف قادر به دادن ليست نشد، اما در تهران چند نفر و در شهرستان‌‏ها نيز برخي چهره‌‏هاي برجسته هستند كه جوانان آنها را مي‌‏شناسند و بايد به آنها راي بدهند.

وي افزود: در شوراها امكانات بيشتري داريم و بايد با وجود مقاومت در مقابل اصلاحات و مردمسالاري پيش رفت و اين با حضور مردم ممكن است، اما حضور مردم كار كودتا را نمي‌‏كند و تدريجي است، ممكن است كساني باشند كه حياتشان در غيبت اكثر مردم است و با راي حداقلي خود را نماينده مردم مي‌‏دانند، اما جهت اكثريت مردم مشخص است و معلوم است كه اگر آنها سيل‌‏آسا در انتخابات حضور يابند، نتيجه چه خواهد بود. حضور مردم مي‌‏تواند مشكلات را بردارد، مسير اصلاحات گام به گام و تدريجي است و حتي در جهت تقويت نظام است و جوانان در اين عرصه نقش ممتاز دارند.

براساس اين گزارش، كنگره جوانان اصلاح‌‏طلب با استقبال جوانان مواجه شد، به‌‏گونه‌‏اي كه تالار تفاهم وابسته به مسجد امام موسي ابن جعفر ع. گنجايش حضور شركت‌‏كنندگان در اين كنگره را نداشت. پيش از اين قرار بود اين كنگره در سالن اجتماعات وزارت كشور كه گنجايش بيشتري دارد برگزار شود، اما سالن در اختيار آنها قرار نگرفت. جوانان حاضر در اين كنگره با سردادن شعارهايي مانند «سلام بر سه سيد فاطمي، خاتمي، خاتمي، خاتمي» و «درود بر مصدق، سلام بر خاتمي» ياد دوران اصلاحات را زنده كردند.

جوانان همچنين با خواندن سرودهاي يار دبستاني، اي ايران و مرغ سحر از حضور خاتمي در اجتماعشان استقبال كردند.

در اين كنگره كه با حضور كانديداهاي ائتلاف اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شوراي شهر تهران و برخي چهره‌‏هاي اصلاح‌‏طلب برگزار شد، فيلمي از دوران اصلاحات پخش شد كه با استقبال و تشويق حاضران مواجه شد.

در اين نشست دبير كنگره، نماينده روزنامه‌‏نگاران، نماينده دانشجويان، نماينده دختران اصلاح‌‏طلب و نماينده فعالان تشكل‌‏هاي مدني به بيان ديدگاه‌‏هايشان پرداختند.

0 Comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

<< Home