Sunday, May 31, 2009

hossein yazdanpanah-federalism-balkanization-kordestan

گفتگوی "راديو زمانه" با دبیر اول "پارتی آزادی کردستان" (حزب "پاک") دربارهء بيانيهء مشترك اين سازمان و "حزب دمکرات کردستان" جهت آمادگی برای شرکت در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری:

"اولاً ما کردها قوم نیستیم بلکه‌ ملت هستیم... از میان کاندیداها یکی از آنان موضوعی را مطرح می‌کند که‌ در ۳۰ سال گذشته‌ ملت ما و ملت‌های دیگر در ایران در این زمینه‌ مبارزه‌ می‌‌کنند... مهدی کروبی که‌ از قبل از چهره‌های شناخته‌ شده‌ جمهوری اسلامی بوده‌ و در مقابل تاوان‌های جمهوری اسلامی علیه‌ ملت ما مسئول می‌باشد اما بعد از ۳۰ سال واقعیت‌های ملت‌ها و مبارزات ما، او را به‌ جایی می‌کشاند که‌ ناچار می‌شود به‌ بخش کمی از حقوق ملت کرد و بقیه‌ ملت‌های ایران اعتراف کند و این خود یک پیروزی برای ماست."

=======
از آنجا كه سرنگونی پادشاهی ايران با هدف نهايی نابودی ميهنمان انجام گرفت، و از آنجا كه "آرزوهای" این "پارتی"های مصنوعی، مافيائی، بيگانه و "مبارز" فقط با وجود چنين رژيمی برآورده شده و ميشود، شگفت زدگی در رابطه با اينگونه موارد فقط نشان نادانی است.

Persepolis-national heritage-destruction

سنگ جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای تخت جمشید متلاشی شد

در اثر انتقال غیر کارشناسی و عدم استفاده از نیروهای متخصص هنگام جابجایی یکی از سنگهای جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای محوطه تاریخی تحت جمشید سنگ مذکور در اثر سقوط به زمین متلاشی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، این اتفاق هفته گذشته هنگام جابجایی سنگ مذکور و در اثر عدم استفاده از لوازم و امکانات تخصصی و نیروهای متخصص رخ داده است.

بر اساس مشاهدات شاهدان عینی سنگ جان پناه پلکان شمالی کاخ شورای تخت جمشید هنگام جابجایی با جرثقیل به زمین پرتاب شده و علاوه بر شکستگی از قسمت مرکزی بخشهایی از آن به بیش از ١٠ قطعه تبدیل شده است.

این در حالی است که اغلب کارشناسان مرمت و میراث فرهنگی معتقدند که به کارگیری جرثقیلهای مکانیکی که اساساً در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند در مرمت آثار تاریخی امری غیرکارشناسی و غیر تخصصی است.

تخت جمشید مجموعه ای از کاخهای باشکوهی است که ساخت آنها در سال ٥١٢ قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن ١٥٠ سال به طول انجامید.

تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یکطرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است . این کاخهای عظیم در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده اند ساخته شده است.

محوطه باستانی تخت جمشید مهمترین اثر باستانی ایران است که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

+

Friday, May 29, 2009

Abdol Latif Ebadi-Persian-Farsi-language-Reza Shah Pahlavi

"زبان رسمی تدریس در همهء مدارس و دانشگاههای ایران باید که زبان فارسی باشد نه اینکه هر منطقه ای کتابهای درسی اش را به زبان خاص آن منطقه چاپ کند و یا آموزگاران نیز به همان زبان منطقه ای و محلی دروس مختلف را تدریس کنند. در چنین وضعیتی در کمتر از بیست سال زبان فارسی بر باد فنا می رود و رشتهء پیوند میان [تيره های] ایرانی گسسته می شود. در نتیجه ایران نیز کشوری همچون هندوستان خواهد شد با بیش از بیست زبان رسمی مختلف و حتی رسم الخطهایی متفاوت و مردمی که ناچارند برای فهم یکدیگر از زبان انگلیسی استفاده کنند. من تصور می کنم میر حسین موسوی خودش هم متوجه حرف بی مطالعه ای که زده است نبوده است."

عبداللطیف عبادی

+
کی می رسد روزی که در دنیا به دلیل ایرانی بودنم تحقیرم نکنند؟

Thursday, May 28, 2009

Delara Darabi

فرتوری از دلارا دارابی.
روی آن كليك كنيم.

New York Times-NAZILA FATHI- Mir Hussein Moussavi-Azarbaijan

گزارشی از نیویورک تایمز در بارهء سفر انتخاباتی
"آقای میر حسین موسوی" به تبریز

نکته قابل توجه در جمعیتی که به استقبال موسوی آمده بودند تنها تعداد زیاد ---حدود ٣٠ هزار نفر---آن نبود بلکه این مساله بود که این جمعیت به صورت خود جوش آمده بودند، و کسی برای آوردن آنها وعده خوراک و غذا یا سازمان دهی نکرده بود و اداره ها برای استقبال از او تعطیل نشده بودند، ترفندی كه گهگاه در اردوی انتخاباتی احمدی نژاد بكار گرفته می شود (ترفند خيلی تازه ای است!).

آقای موسوی گفت، "مردم تبریز بارها سرنوشت کشور را رقم زده اند"، كه اشاره ای است به قيام های تاريخی اين منطقه بر ضد دولت مركزی (!!!).

موسوی می گويد اگر انتخاب شود اصل قانون اساسی درباره تدريس زبانهای قومی در مدارس مناطق مختلف کشور را احیا خواهد کرد، کاری که دولت آقای احمدی نژاد انجام نداده است.

(برگردان مقالهء نازيلا فتحی در نیویورک تایمز در تارنمای "خبرگزاری انتخاب" موجود است. بندهای بالا كمی متفاوت، و همانگونه كه در نیویورک تایمز آمده است برگردان شده ‌اند.)

Sunday, May 24, 2009

motalefe party

در قطعنامه پايانی نهمين "مجمع عمومی" سازمان تروريستی موتلفه اسلامی آمده است:

"ملت و دولت می‌خواهند عقب‌ماندگی‌های‌ دوران قاجار و پهلوی‌ را به سرعت جبران كنند."

Saturday, May 23, 2009

Farhad Erfani - Mazdaq - culture-media

تهاجم فرهنگی یا خودکشی ملی!

فرهاد عرفانی – مزدک

"با توجه به رشد گسترده رسانه هائی همچون اینترنت و شبکه های ماهواره ای و بازی های رایانه ای، این ابزار، امکان فوق العاده ای را برای تأثیر گذاری بر اذهان عمومی و تغییر فرهنگها و شیوه های نگرش، ایجاد کرده اند. هم از اینروست که می بینیم دولتهای استعماری، بیش از پیش، به استفاده از رسانه ها بجهت تأثیر گذاری بر جوامع و هدایت گروههای اجتماعی، در جهت اهداف و مقاصد خود، روی می آورند. اکنون دیگر در دوره هائی، از مباحثی همچون جنگ رسانه ای یا نبرد رسانه ها نیز یاد می شود، که مقصود، عطف به کارکرد این امکانات، همچون یک ارتش کامل، در تهاجم خاموش و دگرگون کردن زیر ساختهای فرهنگی و معنوی جامعه، و به تبع آن، سیاسی – اقتصادی است... واقعیت اینستکه دیگر شیوه های کهنۀ بگیر و ببند و چماق، کارآئی دراز مدت ندارند. اکنون دیگر هر نیروئی که مدیریت بهتری بر امکانات رسانه ای دارد، از توانائی بیشتری در جهت اعمال اراده و قدرت سیاسی، برخوردار است."

============
به اميد اينكه نه تنها خوانده شود، كه به دوستان و آشنايان نيز فرستاده شود. ولی در نكتهء مهمی با مزدك گرامی هم انديش نيستم. آنجا كه مينويسند "دشمنان ایران، بدون توجه به عقیده و جهان بینی حاکمان به بسیج نیرو و تهاجم در دو حوزۀ تاریخ و هویت ایرانی و زبان فارسی روی آورده اند...". از ديد من دشمنان ايران، يا همان اربابان جهانی، با توجه كامل به عقیده و جهان بینی افراد و گروه ها است كه آنها را به قدرت ميرسانند و از آنها پشتيبانی ميكنند. برای نمونه در ايران خودمان، براستی چه گروهی بهتر از آخوندها و يا "چپ" انيرانی و بيگانه پرست سراغ داريد كه بجای رودررويی با اين تهاجم نه كه سكوت كند، كه راه صاف كن همان دشمنان باشد؟

Goobeen-timesonline-sickle-so called "Iranian symbol of death"

سمبل مرگ

وبلاگ ذره بین و بلندگو

كژوانمودی (پیچانیدن راستی تا به آن اندازه که بتوان از آن کلافی سر در گم درست کرد و برای سرگرمی "عامه" آنرا در اختیار "عوام" قرار داد تا "خواص" به آنچه میخواهند دست یابند) از جمله ترفندهای پر هوده و بسیار قیمتی شبکه های اطلاعات رسانی—بویژه رسانه های غربی، اعم از تصویری، صوتی و یا چاپی—است که هدفمند و بی وقفه در تلاش گمراه کردن “عامه” بیست-و-چهار ساعته مشغولند. و البته چه جای تعجب که در این دنیائی که ما در آن زندگی می کنیم همه چیز پیچاندنی و چلاندنی است؛ تاریخ، جغرافیا، زبان، فرهنگ، کیستی و هستی، حتی همان "حقی" را که همه در پی گرفتن آن در حال دویدن هستند را می شود گرفت و چلاند...

+

khuzestan-destruction-cultural-heritage-history

ايوان كرخه پيش از ثبت جهانی ويران می شود

با اين كه محوطه و شهر باستاني ايوان كرخه در سال ١٣١٣ و در فهرست آثار ملی ايران به ثبت رسيد بخش های وسيعی از ايوان كرخه (نزديك به بيش از ١٠٠ هكتار آن) از سال ١٣٧١ تاكنون تحت عنوان مزرعه آموزشی دانشگاه آزاد واحد دزفول تسطيح شده و به زير كشت رفته است. تخريب و حفاری غيرمجاز در محوطه ايوان كرخه به قدری گسترده و زياد است كه ...

+
تخريب و حفاری غيرمجاز در ايوان کرخه شوش
تخریب ونابودی محوطه های تاریخی خوزستان

republicans

اتحاد جمهوریخواهان ایران:

"رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را محکوم میکنیم"

"شورای نگهبان با پذیرش فقط چهار نفر از نامزد ها، اقایان مهدی کروبی، میرحسین موسوی، مهدی رضائی و محمود احمدی نژاد به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری عملا همه داوطلبان دیگر را رد صلاحیت نموده است. اقدام شورای نگهبان در حذف ۴۷۱ نفر از نامزدها، عملی ضد دموکراتیک و گامی در نقض حقوق ملت (؟؟) برای برخورداری از شرایط انتخابات آزاد و عادلانه است.... ما از آقایان مهدی کروبی و میر حسین موسوی انتظار داریم که در مقابل این اقدام شورای نگهبان واکنش نشان داده، به حذف رقبای خود از صحنه انتخابات اعتراض کنند؛ از حقوق شهروندی آنان دفاع کرده و لغو نظارت استصوابی شورای نگهبان را خواستار شوند."

Princess Ashraf Pahlavi- شاهدخت اشرف پهلوی

"اشرف پهلوی؛ در حسرت آرزوهای بر باد رفته"
"شبکه خبر دانشجو" (جمهوری كثيف اسلامی)

[دروغ ها و تهمت هائی كه ٣٠ سال پس از اشغال ايران برخی، بيرون از دايرهء مطبوعاتی جمهوری اسلامی و سوای مزدوران، هنوز باور دارند و ميزنند. آينه ای در برابر اين قربانيان.]

دفتر پژوهش های موسسه كيهان، در بزرگداشت سی امين سال پيروزی انقلاب اسلامی، سی و چهارمين مجلد خود را به انتشار زندگی نامه اشرف پهلوی، اختصاص داده است. اين كتاب زندگی اشرف پهلوی را همراه با بخشی از فساد و تباهي های خاندان پهلوی به ويژه اشرف و ديگر دولتمردان رژيم پهلوی دوم برای مخاطبان و خوانندگان مباحث تاريخی مورد بررسی قرار داده است.

در اين كتاب به مدد اسناد منتشر شده، خواننده در فصل نخست، با عنوان از كودكي تا هوسرانی های جوانی ضمن آشنايی با شرايط خانوادگی و روانی اشرف و ازدواج ها و هوسرانی های او آشنا شده و سپس با مسائلی همچون ارتباط وی با سربازان آمريكايی، دلباختگی اش به پادشاه هوسران مصر ملك فاروق، ازدواج با احمد شفيق عرب تبار و رابطه اشرف با همسران شاه آشنا می شود.

در بخش دوم با عنوان فسادهای اخلاقی- سياسی، خواننده مسائلی همچون روابط نامشروع اشرف با پرويز راجی، آخرين سفير ايران در لندن، سرقت پرونده روانی اشرف، روابط اشرف با بهروز وثوقی، ماجرای دوستی اشرف و كشته شدن احمد دهقان اولين مدير نشريه تهران مصور، سرقت اشيا عتيقه ايران توسط اشرف و غرور و تكبر فرعوني وی را مورد مطالعه قرار می دهد.

در بخش سوم به نقش پررنگ اشرف در شكل گرفتن كودتای ننگين ٢٨ مرداد و باج خواهي های او از سران كودتا پرداخته شده است، كودتايی كه به انزوای اجباری حضرت آيت الله كاشانی و دكتر مصدق انجاميد و بيست و پنج سال به حكومت جبارانه پهلوی دوام و استمرار بخشيد.

همكاری اشرف با مافيای قاچاق مواد مخدر و داستان ترور او كه منجر به كشته شدن نديمه وی در فرانسه شد موضوع چهارمين فصل اين كتاب است.

حضور اشرف در نهادهای بشر دوستانه و تلاش های او برای به دست آوردن مقام دبير كلی سازمان ملل و سكوت و پذيرش اشرف از سوی نهادهای به ظاهر مدافع حقوق بشر، فصل ديگر كتاب است، خواننده در اين بخش با اين پرسش روبرو می شود كه علی رغم جنايات ضد بشری اشرف و برادرش چگونه نهادهای مدافع حقوق بشر او را بر صدر می نشاندند؟!

و در فصل ششم آخرين تلاش های اشرف برای نجات رژيم در حال اضمحلال برادرش و سرمايه گذاری های او در راه مبارزه با نظام اسلامی و به راه انداختن نشريات و بنيادهای به ظاهر فرهنگی مورد مداقه قرار گرفته است.

فصل آخر كتاب نيز در بردارنده تصاويری از ٨٨ سال عمر اين سمبل فساد و تباهی است.

لازم به ذكر است، پژوهشگران دفتر پژوهش های موسسه كيهان اذعان دارند كه آنچه فراهم آمده، تنها بخشی از دريای فساد و تباهی های اشرف و ديگر اعضای خاندان پهلوی است.

+
سری تمبرهای انجمن خيريه شاهدخت اشرف پهلوی (پيش از "انقلاب" فمنيستهای حسينی)

Tuesday, May 19, 2009

Manouchehr Yazdi-Iran-oil cartels-Pahlavis

کالبد شکافی روشنفکران نفتی
منوچهر يزدی


شرکتهای نفتی باما چه کردند
"روشنفکران" : پیاده نظام کارتل های نفتی
رضا شاه: آتش به جان انگلیسها زد

... متاسفانه سیستم خبر رسانی دوران پهلوی که آلوده به نفوذ عوامل چپ [نما] و ناراضیان روشنفکر نمای راست بود جامعه را از این مبارزات سرنوشت ساز باخبر نمیساختند و پادشاه ایران نیز علاقه ای به افشای خبرهای جنگ نفت نداشتند زیرا امیدوار بودند که در یک سلسله مذاکرات آرام و بدور از جنجال های سیاسی بهتر میتوان به تفاهم رسید ... در حالیکه هرچه فشار شاهنشاه ایران بر شرکت های نفتی بیشتر میشد صدای "روشنفکران" سیاسی در کنفدراسیونها و مطبوعات غربی و بی بی سی و رادیوهای وابسته به کمونیسسم جهانی رسا تر میگردید و ما از این طریق در می یافتیم که شاهنشاه ایران در این نبرد جهانی چگونه تنها و بی یاور میجنگد.

در سالهای ١٣٥٤ تا ١٣٥٧ که اوج مبارزات دولت ایران با کنسرسیوم نفت بود شرکت های نفتی همه نیروهای داخلی و خارجی خود را برای از پای در آوردن ایران که درفش فرماندهی اوپک را بر دوش داشت به خدمت گرفته بود که متاسفانه پیشاپیش نیروی پیاده نظام شرکتهای نفتی – "روشنفکران" ایرانی قرار داشتند و گمان میکردند دارند شاخ استبداد را میشکنند!!

AIPAC-balkanization-federalism

دادخواست: اعتراض به اظهارنظرات غیر مسئولانۀ
خانم جین هارمن (Jane Harman)، نمایندۀ دموکرات
کالیفرنیا، پیرامون تجزیۀ ایران

با سپاس از خانم هنگامه افشار.




Petition
To: Various political bodies as well as Congresswoman Harman's office, in addition to the media and Israeli and American embassies; Concerning the objectionable statements by California Congresswoman Jane Harman regarding the balkanization of Iran.


The Iranian community within and without Iran, through this petition, are expressing our deepest objections regarding the irresponsible statements of Democratic Representative Jane Harman in regard to her statements regarding division of the territorial integrity of Iran.

Ms. Harman on the 3rd of May 2009 during the annual conference of the American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) at the Washington Convention Center expressed views regarding combating the Iranian challenge that included the territorial separation of the sovereign state of Iran, in addition to indicating the use of force against Iran.

As a community and as a people we find any talk of dividing the ethnicities of our eternally united nation as unacceptable and grotesquely irresponsible.

These outrageous statements that were met with thundering applause in the midst of high level American and Israeli diplomats were and are considered to be profoundly offensive and humiliating to the sensibilities of Iranians all across the world.

We are deeply disappointed at the response to these statements, and many of us who vehemently oppose the tyrannical system of the Islamic Republic were turned off and uniformly outraged by the sentiments expressed. These suggestions about dividing up and creating Iranian on Iranian tension will be met with the utmost opposition of our community.

There are certainly profound disagreements among Iranians of all stripes against the ruling regime in Iran, but this outrageous display of ignorance about the Iranian nation and it's deep historical roots will only serve to stifle reform and rally people in the middle to support an otherwise deeply unpopular regime.

We are stunned and outraged that a US Congresswoman with such scant and distorted views about our region would have the audacity to so cavalierly speak on matters whose ramifications if put in practice could embroil the Middle East in a long and protracted conflict that will eventually drain America of it's resources and potentially spell enormous damage for America's long term interests.

Considering the profound offense that our community has taken to the words of Congresswoman Harman particularly at such a prestigious forum of ideas, we sincerely hope that she reconsider her statements and grant us a full formal apology so that these misunderstandings don't occur in the future. We will shortly be sending our petitions to various political bodies as well as Congresswoman Harman's office, in addition to the media and Israeli and American embassies.

On behalf of Iranians abroad and within Iran

[8239. SarbazeKuchak]

Friday, May 15, 2009

parviz rajabi-islamic republic-elections

"از قول من بنویسید که به میرحسین موسوی رای می‌دهم؛ اگر بیانیه‌ای هم در حمایت از موسوی بود اسم مرا پای آن بگذارید."

"استاد" پرویز رجبی (از همپالكی های "استاد" جليل دوستخواه)، كه سالهاست در همهء سايتهای "دمكراسی" پرور حضور دارند.

دکتر رجبی دلیل حمایت خود از موسوی را چنین توضیح داد: "به خاطر نجابتش و تجربه‌ای که در اداره ایران دارد به او رای می‌دهم. آقای موسوی مملکتی را اداره کرد که در طول ٨ سال جنگ‌ دیگر رمقی برایش نمانده‌بود. علاوه بر این خویشتنداری او را نسبت به این مردم جنگ‌زده و جفاددیده تحسین می‌کنم."

Dr. Jalal Khaleghi Motlagh-Shahnameh-Ferdowsi-Persian-Farsi

"در ايران زبان‌های محلی گوناگونی رايج‌اند كه همراه با ديگر آداب و سنن محلی، فرهنگی ايران را پرمايه و رنگين مي‌كنند. اين زبان‌های محلی را بايد دوست داشت و پاس داشت ولي از سوی ديگر، گويندگان اين زبان‌ها نيز بايد مرز خود را بشناسند و كار كرد هر يك از دو زبان محلی و ملی را به درستي بدانند. همه ملت ايران بايد زبان فارسی را كه بزرگ‌ترين شاخصه فرهنگ و مليت و بزرگ‌ترين نگاهبان يكپارچگی ماست و برپايه فرهنگ پرمايه خود در شمار زبان‌‌های مهم جهان است، هم چون جان خود گرامی بدارند."

دكتر جلال خالقی مطلق
"شاهنامه كتاب نيست، كتابخانه است"

ahmad Sadr Haj Seyed Javadi

احمد صدر حاج سيد جوادی وزير "دادگستری" دولت موقت جمهوری اسلامی امروز (١٧ امردادماه ١٣٥٨ برابر با ٨ آگوست ١٩٧٩) اعلام كرد كليه قوانين دادگستری منطبق با شرع اسلام ميشود و بر اساس لايحه ای كه دولت موقت اسلامی تهيه نموده است دعاوی راجع به طلاق، نكاح، وقف، توليت، حبس، ارث و نظاير آنها به "دادگاههای" شرع ارجاع خواهد شد. احمد صدر حاج سيد جوادی در مورد واگذاری منصب قضاوت به زنها گفت: "قضاوت و ولايت زن در اسلام ممنوع است." او قانون حمايت خانواده در دوران پهلوی دوم را خلاف شرع مبين اعلام نمود و افزود كه بزودی با تصويب لايحه فوق اين قانون نيز تغيير خواهد كرد.

شورش ٥٧ در آيينه مطبوعات؛ شهرام جاويدپور
=========
"انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران" جایزه "قلم طلایی" خود را روز پنج شنبه به احمد صدر حاج سید جوادی، از اعضای ارشد نهضت آزادی، اهدا کرد.

راديو فردا

برای ديدن تيتری كه بی بی سی برای همين خبر انتخاب كرده اينجا برويد.

Gholam Ali Haddad-Adel on the Pahlavis

غلامعلی حدادعادل، رئیس "کمیسیون فرهنگی" مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وقایعی که منجر به روی کارآمدن سلسله پهلوی شد گفت: "میزان تبعیت و فرمانبرداری قاجاری استعمارگران را راضی نمی کرد و به همین خاطر انگلیسیها تصمیم گرفتند که پهلوی را سرکار بیاورند. قاجاریه هرچه بود با اراده روس و انگلیس سرکار نیامده بود، اما روی کارآمدن پهلوی به وسیله انگلیسیها آغاز بیچارگی ملت بزرگ ایران به دست مزدوران بیگانه بود." (ايشان از خوانندگان "پيك نِت" ميباشند)

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : "باید باور کنیم که در جهان امروز، به جز کلام الهی روزنه ای برای مردم ستمدیده وجود دارد و با همه پیشرفتها در تکنولوژی و ارتباطات و فناوری و... دنیا بیش از هر زمان دیگری (بجای اومانیسم و معنویت های انسان محور) محتاج دین و اخلاق متکی به دین است و سکولاریسم در عرصه عمل شکست خورده است."

Thursday, May 14, 2009

Bahman Nirumand-literature

صادق هدایت ديگری كشف شد؛ البته در دویچه وله!

دویچه وله: چندی پیش آخرین رمان نویسنده‌ی پرآوازه‌ی ایران، محمود دولت‌آبادی، با عنوان "کلنل" به زبان آلمانی، از سوی انتشارات "یونیون" منتشر شد. دویچه وله با مترجم این اثر، بهمن نیرومند، درباره‌ی مضمون و چگونگی ترجمه‌ی آن گفت‌وگو کرده است... بهمن نیرومند: به نظر من "کلنل" از نظر ادبی نه تنها در میان آثار پرارزش دولت آبادی‌، بلکه بعد از بوف کور صادق هدایت، یکی از شاهکارهای ادبی معاصر در زبان فارسی است.

...."کلنل" از افسران زمان شاه است که از فرمان شرکت در سرکوب جنبش ظفار، که به دستور آمریکا و انگلستان و توسط ارتش شاه انجام گرفت، سرپیچی می‌کند و به این دلیل از ارتش اخراج و زندانی می‌شود. او پنج فرزند دارد که هریک از آن‌ها قبل از سرنگونی رژیم پهلوی و در کوران انقلاب در حمایت یا عضویت در یکی از جریانات و تشکل‌های سیاسی فعالیت می‌کنند.

=======‌=========
در همين يك بند ميبينيم كه پادشاه ايران، پهلوی دوم، نه تنها دستور بگير بوده است، كه آرتش شاهنشاهی ايران هم "ارتش شاه" ناميده ميشود. در چنين شرايطی "كلنل" كذا بايد هم از فرمان شركت در سركوب گروهی كه، سه ماه پس از كودتای استيت دپارتمنت، سرنگونی پادشاهی ايران (يا به گفتهء اين جانور "رژيم پهلوی") و برقراری جمهوری اسلامی را به خمينی دجال "تبريك" خواهد گفت سرپيچی كند. مگر ميشود از ديد فعالان "پيشين" کنفدراسيون "دانشجويان ايرانی" "رمان" آقا از شاهکارهای ادبی پس از بوف کور بحساب نيايد؟

+
گزارش مراسم "شعر"خوانی "شاعران" حامی میرحسین موسوی
محمود دولت‌آبادی در جمع حامیان میرحسین موسوی

Tuesday, May 12, 2009

masoud behnoud-Qajars- قاجاریه - قاجار

خودکامگان تا در تخت جا می ‌گيرند، اول کار که می‌کنند پاک کردن نام گذشتگان است... [با آمدن رضاشاه] نه فقط دموکراسی قربانی شد بلکه شناسنامه معاصر هم به دور انداخته شد تا شجره‌نامه‌ای چنان نوشته شود که گويی ايران برهوتی بود و هيچ مديری نداشته تا «پهلوی» طلوع کرد... اين افسانه به دروغ آميخته نزديک ٦٠ سال در کتاب‌های درس نوشته و در مدارس تازه تاسيس و دانشگاه مدرن به چند نسل خوانده شد... نه فقط تکيه دولت و دروازه‌ها و ارگ تهران خراب شد بلکه در تاريخ بازنوشته و دستکاري شده بنا به ميل رضاشاه و دستگاه بیسوادش، سرنوشت و تصوير دو کس هم به تمامي مخدوش گشت. يکي ناصرالدين شاه بود و ديگری نوه‌اش [احمدشاه، که اولين و آخرين پادشاه دموکرات تاريخ ايران باشد]. رضاشاه از اين دو سخت می‌ترسيد...

مستِر مسعود بهنود
"اعتماد ملی" (جمهوری اسلامی)

+

Roxana Saberi-Vali Nasr

ولی نصر، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، در ایران به سر می برد و گفته می شود اعلام "آزادی" و "تخفیف حکم" رکسانا صابری به دلیل حضور وی در ایران است.

فرارو (جمهوری اسلامی)

+
تابناك: "مذاکره‌ای که سرنوشت رکسانا را تغییر داد"

Saturday, May 09, 2009

presidential elections-Islamic Republic of Iran

"ثبت نام يک سلطنت طلب برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوری"

خبرگزاری جمهوری اسلامی / جام جمكران

در آخرين روز از ثبت نام داوطلبان رياست جمهوری، ستاد انتخابات کشور شاهد حضور يک داوطلب سلطنت طلب بود که اعلام کرد در صورت تاييد صلاحيت و انتخاب نهايی، " رضا پهلوی" را به معاون اولی خود انتخاب می کند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا مستقر در ستاد انتخابات کشور، "ذکريا لطفی پور" که خود را دارای مدرک ششم ابتدايی قديم می دانست و از شهرستان رشت برای ثبت نام به تهران آمده بود، پس از ثبت نام در انتخابات به خبرنگاران گفت که در صورت تاييد صلاحيت شدن " رضا پهلوی" را به معاون اولی خود انتخاب خواهد کرد. وی که ٥٣ سال سن دارد، خود را " رهبر پروژه پنهان خداوند " خواند و گفت که به عنوان يک امپراتور در اين انتخابات ثبت نام کرده است.

لطفي پور در خصوص رابطه با آمريکا نيز اظهار داشت: اوباما هيچ کاری در آمريکا نکرده است و تنها در آمريکا پرسه مي زند. وی در حالي که کراوات گره زده بود، از " عليرضا نوری زاده" به عنوان يک پرفسور نام برد و اعلام کرد که از او در کابينه اش استفاده خواهد کرد. لطفی پور همچنين با نام بردن اسامی برخی از مجريان صدای آمريکا اعلام کرد که آنان به ايران بازخواهند گرداند.

وي خطاب به خبرنگاران گفت که ايران را به پايتخت جهان تبديل می کند و با آباد کردن کويرهای ايران و ساخت درياچه مصنوعی کاری خواهد کرد که همه مسلمانان شيعه و سنی در ايران ساکن شوند.

================
چرا كه نه؟ اصلا من به اپوزوسيون برونمرزی هم پيشنهاد می كنم كه به اينان بپيوندند و دلقك بازیهای شان را در درونمرز ‌اجرا كنند. مگر چه فرقی می كند؟

destruction-Cultural Heritage-History-Khuzestan

تخریب ونابودی محوطه های تاریخی خوزستان

"طی چند روز اخیر، خبرهائی بسیار متأثر کننده، حکایت از تخریب شماری از محوطه ها و آثار باستانی ایران دارند. محوطه هائی که ظاهرأ بدون متولی رها شده اند. ازجمله اینکه بر اثر حفاری در محدوده ی کارخانه ی آسفالت حسین آباد شهر شوش که به شهرداری تعلق دارد، چند تابوت تاریخی کشف شد. گفته می شود بیشتر این تابوت ها متعلق به دوران اشکانیان هستند، اما ممکن است برخی نیز متعلق به دوران هخامنشی یا ایلامی باشند. مورد دیگر تخریب محوطه باستانی پا گچی (طالقانی 3) است که بر روی خرابه های شهر باستانی رامهرمز قرار دارد و در ادامه حفر کانال های آبرسانی سد انحرافی زیره زرد در رامهرمز، بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی تخریب شد. خرابه های این شهر باستانی در سال ١٣١٠ (دوران رضا شاه بزرگ) به ثبت در فهرست آثار ملی رسیده است. درعین حال، انجمن دوست داران میراث فرهنگی شوش از فعالیت غیر مجاز شهرداری این شهرستان در محوطه باستانی شهر پیشه وران خبر می دهد. مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان هم از تخریب تدریجی آسیاب های منطقه تنگه ی خاییز خبر می دهد. این آسیاب ها توسط روستائیان که از گچ و سنگ های بازمانده از آن ها در بناهای خود استفاده می کنند، به ویرانه تبدیل شده اند."
+
هجوم قاچاقچیان به تپه‌های باستانی شوش

Wednesday, May 06, 2009

Elliott Abrams-Iran-Islamic Republic-Pahlavi Dynasty-cfr

"قانون اساسی ١٩٠٦ ايران بر پايهء نمونه های اروپائی بنا شده بود، مانند قانون اساسی روسيه، ولی امكان گام به سوی دمكراسی بی دوام بود. جنگ، يابش نفت، استعمار روس و انگليس و اختلافات داخلی بزودی آميخته شدند تا امكان يك جمهوری دمكراتيك يا يك پادشاهی پارلمانی محدود را از ميان ببرند. تا اينكه با سقوط سلسله پهلوی در ١٩٧٩ [و نه پيش از آن: "not until"]، شانس ديگری برای آزادی به وجود آمد...."

اليوت آبرامز (اينجا يا اينجا)، كه سالها پس از سرپرستی جوخه های مرگ در السالوادور و نيكاراگوئه و ماجرای "ايران-كنترا"، همواره حقوق بشری مانده است.

+

Tuesday, May 05, 2009

fakhteh zamani-Iran-Azarbaijan-federalism-balkanization-voa

فاخته زمانی، "فعال حقوق بشر آذربایجانی" و "دبیر انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی" (ا‌لبته از ديد اربابان غربی) از معدود شخصیتهای غیردولتی جهان و تنها شخصیت غیردولتی "از ايران" [‌ايشان از كانادا تشريف آورده بودند] بود که برای سخنرانی در خصوص مسئله نژادپرستی در ایران، به اجلاس دوربان دو دعوت شده بود. متن سخنرانی اين جنايتكار كثيف را در تارنمای حقوق بشری "اخبار روز" (+) بخوانيد:

"من اینجا آمده ام تا در خصوص نژادپرستی ایرانی به مثابه یک معضل اجتماعی بحث کنم. آن نژادپرستی که از آن صحبت میکنم نه تنها از طرف حکومت اعمال میشود بلکه بر آمده از سوی کلیت جامعه ایرانی است."

"کتاب های درس تاریخ ما وقایع تاریخی را بطور کامل به نفع شکوه نژاد فارس تحریف کرده بود."

"هیچ یک از ما به کتاب های درسی که به زبان مادری مان نوشته شده باشد دسترسی نداشتیم."

"مامورین وزارت آموزش به کلاس های درسمان سر میزدند تا مطمئن شوند که معلمین بر اساس مواد درسی تعیین شده عمل میکنند."

"آنانی که جسارت این را داشتند که برای دستشوئی رفتن با زبانی غیر از فارسی اجازه بخواهند، مجبور میشدند که سر جای خود بمانند و رنج بکشند."

"در دو سوی مرز، آذربایجانی ها زبان و فرهنگ مشترکی دارند اما با اینحال، در حالیکه آذربایجانی های شمال از سال ۱۹۹۱ استقلال خود را کسب کرده و قادر بوده اند که فرهنگ و زبان خود را شکوفا کنند، آذربایجانی های جنوب در طول هشتاد سال اخیر تحت فشار قرار گرفته اند تا فارسیزه شوند."

+

christiane amanpour-ayatollah shirin ebadi-feminists-Feminism

بيچاره اِلِنور روزولت!

راديو فردا:

جایزه النور روزولت بنیاد «Feminist Majority Foundation» (اکثریت فمینیست) كه سالانه در مراسم ویژه‌ای در هتل بورلی هیلز اهدا می‌شود، امسال به کریستین امان‌پور گزارشگر شبکه خبری سی ان ان و همچنین به خاطر فعالیت‌های مبتکرانه کمپین «یک میلیون امضا» (عبادی، بهبهانی و شركا) نسبت به زنان در ایران به این کمپین تعلق گرفت...

خانم امان‌پور در پاسخ به پرسشی درباره شرایط کنونی زنان در ایران می‌گوید: «من هم یک زن هستم و سال‌هاست که درباره ایران گزارش تهیه کرده‌ام...من هم مثل همه مردم به حقوق بنیادی بشر اعتقاد دارم و امیدوارم که ایرانیان در انتخابات آینده ایران شرکت کنند و به این روند سیاسی ادامه دهند

وی در ارزیابی اینکه آیا مردم ایران در جهت سیاسی درستی گام برمی‌دارند، می‌گوید: «به نظر من همه چیز یک پروسه است. ما امروز در ایران زنان نمونه زیادی داریم. مثلاً به شیرین عبادی نگاه کنید که تمام زندگی، تفکر، حرفه و هستی خود را به خطر انداخته است تا از حقوق بشر و کسانی که به حمایت او احتیاج دارند دفاع کند و جایزه نوبل را هم برده است. همین مسئله به تنهایی یک واقعه افتخارآمیز برای مردم ایران محسوب می‌شود.»

feminists-Feminism-Iran-Iranian

"شبكه بين المللی همبستگی با مبارزات زنان ايران" كه بهتر است "برای گرم كردن تنور انتخابات" را هم به آن افزود، گفتگويی كرده با فردی بنام شهین نوائی ("اتحاد ملی زنان"!) كه بخش خواندنی آن را بازگوئی می كنم:

"در صحبتم در آن سمینار سعی داشتم که نشان دهم سیاست نزدیکی حکومت شاه با مذهبیون بود و نه نیروهای دمکرات (خود ايشان از "نيروهای دمكرات" ميباشند). به این اشاره کردم که قوانین خشک و منجمند در مورد لباس پوشیدن دختران دانش آموز (پوشيدن اونيفورم از ديد اربابان فكری اين مقلدين، يعنی ديگر "فيلسوفهای" متخصص تبديل دانش آموز به مصرف كننده نيز "خشک و منجمند" ‌ا‌ست) و همواره کنترل برای کوچکترین آرایش مو و صورت بشدت صورت می گرفت (خبری از معاينه های بهداشتی هم نبود!) و گاهأ موجب تنبیه بدنی. از مدیران مدرسه و بخصوص از خانم فرخ رو پارسا نام بردم که در زمان مدیریت مدرسه نوربخش دخترانه هر روز صبح با خط کش جلو در ورودی می ایستاد موی، ناخن و صورت تک تک دانش آموزان را بررسی می کرد." ادامه ميدهد: "در ضمن به موضوع دیگری نیز اشاره کردم که برخی رشته های تحصیلی در دانشگاه تهران نیز تا اوایل سالهای ١٣٤٠ برای دختران ممنوع بود. از آن جمله رشته زمین شناسی دانشکده ی علوم، که دکتر یدالله سحابی نیز استاد آن بود. در سالی که به دانشگاه تهران رفتم برای یک ترم با سحابی درس داشتم (زمین شناسی عمومی) . او حکم کرده بود که همه ی دختران باید از پسران جدا بنشینند و در عقب آمفی تاتر..."

بله، سیاست نزدیکی "حکومت شاه" با ‌اربابانتان را بخوبی خوب نشان داديد!!

+
مطهری و منتسکیو!

Saturday, May 02, 2009

balatarin-Mohammad Reza Shah Pahlavi-Islam

بله. ما هم ميدانيم كه اينگونه وارونه کردن تاریخ جهت "سرگرمی" ما در اين سايتها ‌انجام می شود: "حاج محمد رضا پهلوی"

محسن كردی - علی کشگر - نشریه تلاش - mohsen kordi-ali kashgar-Ahmad Panahandeh

نقد ِ یک نگاه ِ پریشان
احمد پناهنده

"همین چند روز پیش مطلبی تحت عنوان ِ "انقلاب ِ اسلامی و کارنامه ی ردی روشنفکری" در سامانه ی حزب مشروطه ی ایران و چندی دیگر از سامانه های اینترنتی متشر شد که به نظر می رسد با نگاه پریشان به گذشته نگاه کرده است."

حتما بخوانيد... و سپس همسنجی كنيد با نوشتهء اين پريشان حال، اينبار در ستايش از همان مقاله و نويسنده اش.